« Takaisin listaukseen
Jyväskylän ensimmäisistä autoista »
« Kuninkaalista loistoa ja hienoja autoja Turussa

Erikoisia autoja Turun seudulla
Juha Kaitanen 24.11.2011 19:37

KAUPUNKI KUNINKAANTIEN VARRELLA

Salon uusi kaupungintalo on vasta vihitty käyttöön. Uuden rakennuksen tilalta jouduttiin purkamaan tontilla aiemmin olleet rakennukset. Kaupungintalo sijaitsee hyvin keskeisellä paikalla Salossa. joten kyseisellä tontilla on ollut monivaiheinen historia. Tätä historiaa ovat ansiokkaasti tallentaneet Lauri Hollmén, Esa Jyrkkiö ja Reijo Nordell. Lauri Holmén on TSM ry:n pitkäaikainen jäsen. Kirjan nimi on "Kaupunki Kuninkaantien varrella". Siinä on runsas ja mielenkiintoinen kuvitus.

Mobilistin huomion kiinnittyy kahteen autokuvaan sivulla 73. Tässä osassa  kirjaa kerrotaan Juho Arvid Salosen henkilö- ja yrittäjähistoriasta. Kaupungintalon korttelissa sijaitsi aikanaan "Salon Myllynkivitehdas". Tämän yrityksen oli perustanut Juho Salonen. Tekstiin liittyy kaksi autokuvaa. Vanhempi kuvista esittää englantilaisvalmisteista Starling autoa. Myöhemmässä, vuonna 1927 kuvatussa kuvassa on Briggs-Detroiter vuodelta 1914.

STARLING

Starling autoja valmisti Star Motor Company 1906 - 1909. Paljon tunnetumpi tehtaan automerkkeistä on Star. Käsillä olevassa kirjassa oleva kuva on Loimaan seudulta. Kuvassa Juho Salonen poseeraa auton ohjauspyörän takana. Kuka auton tuolloin omisti ei ole tällä hetkellä tiedossa. Starligista on toinenkin kuva myöhemmältä ajalta. Se on nykyään Museoviraston kuva-arkistossa. Kuvanottohetkellä auton omisti loimaalainen kauppiaan poika Yrjö Nuotio ent. Nyholm. Hän oli ostanut sen käytettynä 1914. Kuvan oli lähettänyt Museovirastolle Alvar Kauppila.

 

 

Vuodelta 1915 on olemassa tilasto autonomistajista Loimaalla. Se on nimeltään "mekaanisten kulkuneuvojen tilaston" vuodelta 1915. Tilasto tehtiin aikanaan Venäjän armejan käskystä. Loimaalaisia autonomistajia oli tuolloin viisi kappaletta:

Anders Nyholm, kauppias, Viljakaski, Peltoisi
Frans Yrjö Nahi, kirjakauppias, Vesikaski, Wäinölän pals.
Osakeyhtiö Loimaa, Vesikaski, Seppälä
K.N. Talonen, entinen talollinen, Peltois, Airola pals.
Otto Vänni, leipuri, Vesikaski, Seppälä

Voisiko joku heistä olla alkuperäinen Starlingin omistaja?

 

BRIGGS-DETROITER

Toisessa autokuvassa Juho Salonen  ohjaa Briggs-Detroiter autoa. Kyseessä Model B Touring vuodelta 1914. Salonen on ostanut auton käytettynä. Auto oli Salosen käytössä 1930-luvun alkuvuosiin. Turusta olevien tilastojen mukaan tiedämme, että vuonna 1920 Briggs-Detroiter autoja omistivat Rudolf Sundberg, Alfred Rantanen ja Kustaa Ahlqvist. Seuraavana vuonna kyseisen automerkin omistajina mainitaan Kustaa Lalla, Georg Persson ja Rudolf Sundberg.Valmistenumeroiden perusteella voimme päätellä, että Ahlqvist on myynyt autonsa Lallalle  ja Rantanen Pettersonille. Päätyikö joku näistä autoista aikanaan Saloon ja Juho Salosen omistukseen? Toivottavasti se selviää joskus.

 

 

Kommentti

Kiitos Sirkka Hautamäelle mainiosta ja valaisevasta kommentista. Minulla taitaa olla kopio myös tuosta toisesta mainitsemastasi kuvasta.  Olen saanut sen museonjohtajalta Leena Koskelalta Nurmijärven museosta. Ohessa hänen sähköpostiviestinsä:

"Kuva on tullut meille kauan sitten (luultavasti 1970-luvulla) ja lahjoitukseen liittyviä kirjauksia ei noilta ajoilta juuri ole. Eli lahjoittaja ei ole tiedossa. Ihan pelkkä arvaukseni on, että kuva liittyisi Nurmijärven kunnalliskodin johtajapariin Ada ja Hugo Nyholmiin. Hugo oli kunnalliskodin johtajana vuodet 1915-1922 ja hänestä on meillä muutamia kuvia. Meidän manuaalisessa kuvaluettelossamme nämä kuvat on melko peräkkäisillä numeroille. Tiedän, että Nyholm muutti tänne jostain ja jäi pois työstään muuton vuoksi, ei siis ollut täkäläisiä."

Vähän epäilen tuota "anopinistuin" juttua tämän Starling auton kohdalla. Auton peräosa näyttää vähän siltä, että sinne ei istuinta olisi mahtunut. Ellei kyseessä sitten olisi jokin irtonainen, tilapäisesti paikalleen asennettava istuin. Joskus muisti tekee temppuja vuosien takaa ja eri asioita tulee yhdistettyä tahattomasti väärin. Lisäksi nuo anopinistuimet taisivat tulla amerikkalaisiin autoihin joskus 1910-1920-luvulla. Tämä auto on huomattavasti vanhempi.

Kategoriassa: Harrastuksen syvempi olemus